Posted by: pinkturtle2 | Februari 17, 2010

Adik Najib, Anak Mahathir Antara Terkaya Di Malaysia


Responses

  1. Itu kekayaan mereka di dalam negara. Di luar negara belum dikira lagi kot?

  2. salam………

    Kemewahan hidup banyak menghalang seseorang dari beribadat kepada Allah swt., seperti hari ini. Segala yang kita miliki kalaupun tidak melebihi keperluan, namun ianya sudah mencukupi Tetapi, bila dibanding dengan kehidupan para sahabat, kita jauh lebih mewah daripada mereka, sedangkan ibadat kita sangat jauh ketinggalan. Kekayaan dan kemewahan yang ada, selalu menyibukkan kita dan menghalang dari berbuat ibadah. Kita sibuk menghimpun harta dan juga sibuk menjaganya serta sibuk untuk rnenambah lebih banyak lagi.

    Tidak ubah seperti apa yang pernah disabdakan oleh Rasulullah saw., “Seandainya seorang anak Adam itu telah mempunyai satu jurang emas, dia berhasrat untuk mencari jurang yang kedua, sehinggalah ia dimasukkan ke dalam tanah (menemui kematian)”.

    sekadaq berpada-pada

  3. Aslkm,

    Itu yang direct bawah nama…. yang indirect dan banyak pakai proksi kita tak dapat kira… bagi saya depa ni mungkin Melayu terkaya kat Malaysia… lepas tu dok sebut perjuang dan pertahan hak MElayu dan tuduh orang lainjual maruah Melayu…

    Mungkin Syed Mokhtar tak lah sekaya yang dicanang sebab dia pun mungkin proksi pada puak puak ni…

    Bila la anak Melayu UMNGOK nak sedaq…

  4. salam,

    sekurang2nya umno mampu membawa kekayaan
    terhadap melayu walaupon dua tiga kerat selepas 52 tahun.Di tambah dgn. tok jib baru setahun lahir lah adiknya dlm kelompok terkaya dlm 1m.Tiap2 tahun lahirnya seorang demi seorang lagi setgh abad …ramai tu dari segi logic.

    Mathematic very poor so BT bleh la elaborate futher more.

  5. UMNO beri DUA TIGA kerat orang melayu kaya. Itupun anak dan adik dari keluarga PEMIMPIN UMNOBN sahaja.

    Adapun Aanak atau adik ketua cawangan UMNO pun dah kaya raya.

    Berapa ramai pula orang cina dan india kaya dari PEMIMPIN UMNOBN?

    UMNO memrintah murah rezki. Umnobn pandai memerintah Malaysia

  6. Salam…
    salam rakyat malaysia
    salam penyokong n pengundi amenoo

    kaya sungguh depa
    berbilion2 harta depa
    sorang anak bekas PM
    sorang lagi adik PM
    beruntung depa
    nasib baik abang ngan pak depa jadi PM
    kalau tidak
    tak merasa la nk jadi orang kaya dimalaysia
    harap2 duit depa tu bukan duit rasuah

    DEB,DEB
    atas kertas memang bagus
    membantu bangsa melayu
    tapi pelaksanaannya saja yang tak bagus
    yang bagus jadi tak bagus
    ahli amenoo bagus,bagus,bagus

    sekadaq tak berapa bagus……………..

  7. Kemudian kita akan dengar pula Adik najib dan anak mahatir terkaya didunia.

    Orang umnobn

  8. salam

    setakat ni…semua komen sekadar mencari salah n buruk orang…

    • Bukan komen sebarang komen
      KOmen berguna untuk umneo

      Utusan melayu lagi merapu
      Orang bodoh sahaja yang bacanya

      Kalau dah buruk tu memang burukla
      Tidak salah komen

      Kalau manis pun jadi racun juga
      racun tetap racun
      sama la umno tetap umno

      Orang tidak akan komen kalau perangai umnobn memang teruk
      Kaya pun dengan mudah sahaja

    • aku bukan setakat nak komen malah nak tukaq kerajaan, cukuplah bagi oghang lain kaya pulak, keghajaan lani duk ingat depa boleh perintah sampai kiamat. tak dak yg kekai ngok!!!

  9. Tak elok menuduh tanpa bukti..

  10. Bismillah…
    KESEDARAN DAN SUMBATAN…
    Ramai orang tidak tahu tentang banyaknya satu BILLION itu. Berapa angka kosongnya ? Akhbar dan media massa hanya tulis huruf “billion” dalam bahasa Inggeris dan bilion dalam bahasa Melayu sahaja.

    Kamus DBP : 1. US & UK bilion) ; 2. (Often in pl) indefinitely large number, berbilion-bilion. Tidak digambaarkan dengan tepat pemakainnya.

    Inggeris asalnya memakai dua belas kosong (1,000,000,000,000) makala Amerika sembilan kosong (1,000,000,000). Malaysia sekarang ikut siapa ? sembilan kosong.

    Otak kita sukar membayang angka yang besar seperti seratus bilion atau 100,000,000,000. Berapa banyak sebenarnya.

    Agar otak jadi cerah maka kita kena kira dengan berbagai cara dan rujukan. Satu daripadanya ialah dengan mengukur wang seringgit.

    Ramai orang, terutama “MELAYU dan pemimpin politik” tidak tahu tentang kedudukan KUASA EKONOMI dan POLITIK. Apa makna dan konsep PLUTOCRACY ? Rujuk kepada encyclopedia dan kamus besar.

    ~ahmad 18 02 10.

    • Bismillah
      TAMBAHAN :
      MENURUT PERHITUNGAN SAYA SECARA KASAR BAHAWA SATU BILION RINGGIT
      ITU
      jika memakai wang seringgit (4.45″) disambung bererti panjangnya 4.45 000 000 000′. Bahagi dengan 12 ; bahagi 3 ; kemudian bahagi dengan 1760 untuk MILES atau batu. Kemudian dipdangkan dengan SATU LILITAN DUNIA 25,000 BATU. keputusannya ialah 3+ kali keliling dunia baru selesai 1,000,000,000 ringgit.
      JIKA SALAH TOLONG PERBETULKAN. MELAYU TIDAK BODOH DITUTUP DENGAN
      HURUF BILION !
      BERAPA BANYAK RUMAH AWAK BOLEH DI BILIK dan BERAPA BANYAK TANAH KAMPUNG BOLEH DIBELI.
      MENGAPA MAHATHIR TIDAK DIRIKAN HOSPITAL PALING HEBAT ? BUKAN DIA SEORANG DOKTOR (general), PM, peneroka KLCC. Tidak apa anaknya sudah jadi billionaire, bukan ?
      SIAPA yang menguasai harga bagi setiap barang di badan dan di rumah kita sekarang ? WAHAI MELAYU BERFIKIRLAH DI ATAS BUMBUNG DAN JANGAN DI BAWAH MEJA MACAM KUCING TUNGGU CAMPAKAN SISA MAKANAN. maaf. ~ahmad 20 02 10.

  11. Juara Putar Alam dan Bangsa Pekak Badak
    Tuduhan pembangkang bahawa Umno menyalah gunakan agensi kerajaan dalam pelaksanaan program Juara Rakyat tidak berasas sama sekali, kata Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan. Tuduhan seumpama itu tidak perlu dilayan dan Umno mengambil pendekatan untuk hanya ‘memekakkan telinga’. Umno juara putar alam kembali lagi. Ini memang bangsa pekak badak dan eloklah memekakkan telinga macam selalu-selalu. Sememangnya Juara Rakyat adalah medan untuk Umno menyalah gunakan agensi kerajaan semahu-mahunya dalam memenuhi selera kepentingan politik mereka. Semua benda dibalun Umno dan menjuarai dalam menyamun semua harta kerajaan bermula dengan tempat, pengangkutan dan sebagainya juga agensi-agensi kerajaan berkaitan. Kiranya harta kerajaan untuk Umno sahaja. Selepas itu agensi-agensi kerajaan membuat tuntutan itu dan ini kepada kerajaan untuk mengisi tembolok Umno. Umno ambil nama, huha sana, huha sini, akulah juara rakyat, semua perbelanjaan rakyat tanggung. Hangpa cuci kaki dan daki karat aja.

    Pandai pula tak mengaku. Dah memang salah mulalah memekakkan telinga. Kalau pemudah cara agensi kerajaan bertemu rakyat kenapa guna nama Umno. Agensi kerajaan, agensi kerajaanlah. Memang Umno hidup dan hanya hidup dengan harta benda kerajaan. Umno jadi keluarga angkat lagi. Bangsa mengikis harta orang sampai tinggal serdak.

    Bawalah bertaubat, duit kerajaan itu duit rakyat seluruhnya. Kirannya nak memuaskan tembolok hangpa tak padan. Tembolok hangpa semua tidak pernah puas-puas. Perut hangpa semua juga tak pernah kenyang-kenyang.

  12. ha ha ha ha ha ha ha ha
    org paling kaya harta apa nak heran
    d kumpul hanya untuk merosakkan anak2 dan saudaranya
    ha ha ha ha ha ha ha ha
    sekaya kaya manusia ialah kaya jiwa
    walau d ludah tetap kaya santun nya
    eeemmmmmm
    takat kaya angkuh dan sombong
    apalaaaa ertinya pada tuhannya
    mati pun upah org untuk baca yasin kat kubur
    tuhan pun tak heran dgn sedekah org kaya

  13. Assalamualaikum saudara-saudara ku sekelian…..

    Alhamdulillah semuanya diberi Allah dengan kudrat dan pemikiran yang waras untuk mengeluarkan pendapat dan pemikiran yang waras….

    Pertama saya memohon maaf….

    apa yang dikatakan Kerajaan dan siapa itu Kerajaan?
    pada fahaman saya, Kerajaan itu adalah rakyat marhaen sesebuah negara. Pemimpin adalah hamba Allah yang dipilih atau dilantik oleh rakyat melalui proses undang-undang dan Perlembagaan sesebuah negara atau sesebuah negeri, tidak mengira bangsa atau agama anutannya. Jadi, di Malaysia, Kerajaan itu bukan UMNO atau komponen partinya dan bukan juga Pakatan Rakyat di beberapa buah negeri. Semua wakil rakyat yang dilantik melalui proses pilihanraya dan perlembagaan adalah pilihan rakyat yang mengharapkan mereka yang dipilih itu dapat melaksanakan peraturan dengan betul, membela nasib rakyat, memberi kemudahan hidup seharian, memberi keadilan kepada semua. Bukan sebaliknya.

    Tetapi apa yang berlaku di Malaysia, hanyalah slogan-slogan dan laungan-laungan kosong oleh “Kerajaan” yang dipilih dimana ini dengan jelas telah menampakkan bahawa “wakil rakyat” yang dipilih telah memperkotak katikkan rakyat yang memilihnya, dengan menyalah gunakan kuasa, menyalah gunakan kedudukan, menipu rakyat atau pengundi-pengundinya. Setelah 52 tahun “merdeka” masih tidak menampakkan pembelaan yang adil dan saksama malah terlalu angkoh dan bongkak dengan melaungkan slogan “ketuanan”, “juara” dan pelbagai lagi yang semua itu hanyalah “retorik” semata-mata untuk mengekalkan kuasa “individu” hingga sanggup menggadai dan membelakangkan Tonggak pertama Perlembagaan iaitu untuk meletakkan “agama rasmi” ditempat yang paling tinggi malah sanggup mengenepikan amanah rakyat untuk membela nasib dan memberi kesejahteraan kepada negara. Janganlah kita asek terus bercakaran dengan mengatakan “wahai Melayu, sedarlah….”, “melayu tidak cerdik” dan berbagai lagi. Apa yang perlu dilakukan bersama ialah marilah kita bangun sebagaimana Nabi Muhammad s.a.w. bangun bersama-sama pengikutnya melakukan “hijrah” demi masa depan negara dan agama. Janganlah kita terus berbangga dengan laungan-laungan yang tak memberi apa-apa makna atau berdemonstrasi sana sini untuk menunjukkan kejagohan tetapi tidak melakukan apa selain melaga-lagakan dan mengadu domba yang akan merugikan negara. Fikir lah…. bertindak dengan waras, lakukan perubahan, jangan jadi pak turut atau jangan jadi Pak Kadok – menang sorak kampong tergadai.

    Setelah 52 tahun negara kita merdeka, adakah kita masih dijajah secara minda dan retorik yang tidak membawa keuntungan dan kesejahteraan? Dulu, kini dan selamanya? Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu bangsa (negara) jika kita tidak mahu mengubahnya….. Allah sentiasa bersama hambaNya yang sentiasa berpegang, mematuhi dan melaksanakan ajaranNya…..

    wallahua’lam…..

    • Salam KeLiWoN.

      Yang hang dok tulis panjang2.
      Nak bagi D pun payah.
      Tapi kesian kat hang.
      Kita bagi D- cukuplah.

      Sapa nak baca.
      Hang tulis panjang2 macam tu.
      Ini standard bahasa Harakah.
      Dok hara sana, hara sini.
      Habis2 depa gelak.
      Kah, kah, kah.

      Coba hang bagitau.
      Sumbangan hang terhadap bangsa.
      Apa hang dah buat.
      Hang pandai cakap saja.
      Tu pun setakat kat kedai nasik kandaq.
      Kat tempat lain, tak boleh.
      Macam orang tak cerdiklah tu.

      Lain kali, hang nak tulis.
      Hang bagi semangat sikit.
      Kat Melayu.
      Bukan semahangat.
      Hangat2 tahi ayam.

      Mesti bagi semangat perubahan.
      Perubahan paradigma.
      Paradigma untuk maju.

      Ni, tengok nama pun.
      Kita tak dak semangat nak baca.
      Semangat KeLi.
      KeLi mana ada semangat.
      Sengat adalah.
      Kan tu pun, hang tak tahu.

      Sekadaq Melayu kena cerdik.

      Tergagap, gagap.

      • BT
        orang macam hang memang tak tau apa pon, otak bengap yang lebih teruk dari budak tadika yang benar-benar masuk tadika…. otak hang tu beku, dijajah semangat keparat yang tak faham apa-apa pon….. aku tulis bukan suruh hang baca, sebab kalo hang baca pon hang tak faham apa-apa pon… sebab dalam kepala hang tu bukannya ada otak tapi ada taik….

  14. Salam KeLiWoN.

    KeLi suka dengan taik.
    Ini sudah bahaya.

    Yang main taik ada dua.

    Satu.
    Bayi2 main taik.
    Sebab emak bapak lalai.
    Tak jaga.

    Dua.
    Orang tua main taik.
    Sebab otak dah pelupa.

    Kalu hang KeLi suka taik.
    Hang bukan pelupa.
    Hang dah nak gila.

    Nanti orang kata.
    KeLiWoN de Gila.

    Sekadaq jangan de Taik sudah lah.

  15. salam semua adik beradik…….
    salam bt yg dah tesampok……………….

    aku dok perati tengok entry hangpa di sini dah beserabut………
    pasai apa jadi lagu tu daaa????

    hang ni bt………
    bila KeLiWoN kata kepala hang tak dak otak tapi ada taik……hang kata kat dia balik…….keli makan taik…….
    apa nak jadi ngan hang nie bt ??….

    KeLiWoN tulis panjang pun hang marah……..
    kalau nak baca …hang baca laa…….
    kalau tidak hang ‘skip’ buang laa entry dia tu…
    jangan dok baca…….nie kira hang baca jugak lah……..

    cuba ulas sikit pasai cerita orang kaya-kaya di m’sia ni…….inilah isu bagi sapa yg nak masuk sini……..

    aku nak dengaq jugak laa ulasan hang tu……
    apa macam boleh kot
    tak kan nak bagi depa saja yg dok buat duit…
    hang tak teringin ke sama tumpang senang…….

    sekadaq jangan dok kedekut kalau dah senang

    • Salam nasik kandaq.

      Kita tahu hang suka kat kita.
      Bukan pasai politik.
      Bukan pasai kita kaya.
      Bukan pasai komen kita.
      Tapi.
      Pasai kita suka selinap nasik kandaq.
      Kita tak pakai sudu.
      Kita kepal, kepal.
      Kita selinap.

      Tapi, hang kena ubah cara.
      Cara berfikiq.
      Cara bekerja.

      Jangan dok ikut seperti depa2.
      great chief suka lepak kat padang kota.
      KeLi yang tak WoN, WoN tapi suka menggelepaq.
      Kucing Kota yang tunggu orang campak tulang ikan.
      BOBOI tukang karut sampai bebuih mulut.
      Jangan ikut depa.

      Hang, jangan dok kandaq2 lagi.
      Hang kena guna conveyor, macam restoran jepun.
      Hang kena buat nasik segera, macam mee segera.
      Baru hang kaya.

      Bila hang dah kaya.
      Nanti mai lah depa2 tu.
      Bukan depa nak puji hang.
      Depa nanti marah kat hang.
      Hang kena jaga.

      Sekadaq hang kena niaga nasik segera.

  16. tu laa padahnya org tua mengaku budak tadika
    kan dah jadi 3B (bodoh, bengap, bangang)

    • Hi BOBOI.
      Kita takut nak bagi Salam.
      Koot, koot, hang bukan Islam.
      Tapi, tak apa.
      Hi, hi, pun
      Kucing Kota suka.
      KeLi pun suka.

      Patutlah hang pilih nama mula dengan B.
      Hang minat sangat, ropanya.
      Tak dak nama lain ke yang hang boleh pakai.
      Bubuq pun senang sebut.
      Ni, BOBOI, nak sebut pun payah.
      Bila sebut.
      Sampai terkeluaq, ayaq lioq, bebuih.

      Kita nak cerita kat orang pun, kita malu.
      Tah ke apa2, nama BOBOI ni.
      Tapi, tak apa.
      Bila hang pilih nama ni.
      Kita tahu, hang tak cerdik.

      Sekadaq pilih nama pun, tak tau.

  17. lepas PRU 13 Jika DAP menang dan dapat memerintah Perak Nga Ko Meng dan Ngeh Ko Ham pula akan berada senarai orang yang terkaya di malaysia

    • Elok juga. Umno dah lama Kayakan CINA

      Cina mana tidak kaya diera pemrintah 52 tahun Umno
      Umno miskinkan MELaYU
      Sedar la wahai mangkok melayu umno oii

      lepas PRU 13 Jika BN menang dan dapat memerintah Perak, maka ramai lah lagi orang cina akan berada senarai orang yang terkaya di malaysia

      52 tahun umno perintah ramai cina & india kaya raya.
      umno pandai memerintah
      Melayu ?
      hahahaha

      Jangan jadi pengkhinat MELAYU

      • Bismillah

        UNTUK HUJJAH DAPATKAN perangkaan “BERAPA BANYAK KEDAI (bukan WARUNG) MELAYU DI SEMUA BANDAR DALAM MALAYSIA”.

        KE MANA PERGI HILANG KEDAI dan BANGUNAN dan TANAH yang U.D.A atau “URBAN DEVELOPMENT AUTHOREITY” BELI ? kemudian jual ?

        Minta MEREKA itu cerahkan otak JANGAN JADI OTAK-OTAK.
        APA PERANAN DEWAN PERNIAGAAN MELAYU ?
        APA PERANAN DEWAN PERNIAGAAN BUKAN MELAYU ?

        SIAPA MENGUASAI SEMUA BARANGAN DARI HUJUNG RAMBUT SAMPAI KE HUJUNG KAKI dan BARANGAN RUMAH DARI PINTU PAGAR SAMPAI PINTU BELAKANG ?
        BUKANKAH MEREKA YANG PEGANG BANK DAN JADI BILLIONAIRS ITU ?

        MEREKA JUGA SECARA LANGSUNG DAN TIDAK LANGSUNG MEMEGANG KUASA POLITIK, BUKAN ? MELAYU DAPAT MAKAN DI BAWAH MEJA dan bahasa MELAYU pun untuk bercakap dengan kucing dan ayam “kampung”. Anjing sudah bercakap Inggeris, bukan ? ahmad Maaf.

  18. huh! cimb beli saham touch n go tu.. stake jadi 52% ape pasal yek.. hehehe ape ke hal lah agak nya sebuah bank beli saham touch & go.. takde kena mengena pongg…. sendiri pikir le…

  19. Senarai 10 Individu atau orang yang terkaya terkaya di Malaysia

    1. Tan Sri Robert Kuok Hock Nien (Kerry Group/Kuok Group) RM42.76 bilion

    2. Tan Sri T. Ananda Krishnan (Usaha Tegas) RM27 bilion

    3. Tan Sri Lee Shin Cheng (IOI Group) RM11.92 bilion

    4. Tan Sri Teh Hong Piow (Public Bank) RM10.86 bilion

    5. Tan Sri Lim Kok Thay (Genting Group) RM10.38 bilion

    6. Tan Sri Quek Leng Chan (Hong Leong Group) RM7.09 bilion

    7. Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (Al-Bukhary Foundation) RM6.01 bilion

    8. Puan Sri Lee Kim Hua (Genting Group) RM4.4 bilion

    9. Tan Sri Tiong Hiew King (Rimbunan Hijau) RM3.5 bilion

    10. Tan Sri Vincent Tan Chee Yioun (Berjaya Group) RM3.2 bilion

    5 Pendatang Baru Dalam Senarai Orang Terkaya di Malaysia

    1) Lee Swee Eng dari KNM Group

    2) Datuk Shahril saudara Shahriman Syamsuddin

    3) Datuk Seri Nazir Razak CIMB Group

    4) Ong Leong Huat dari OSK Holdings

    5) Syamsuddin dari Sapura

    Anak mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tersenarai dalam 20 orang terkaya di Malaysia. Sehingga 15 Januari lalu, Mokhzani dari Kencana Petroleum, disenaraikan dengan kekayaan sebanyak RM1.075 bilion untuk menduduki tangga ke-20 orang terkaya di Malaysia.

    Manakala Tan Sri Azman dari Arab-Malaysian Corp di senaraikan di tangga ke-11 dengan kekayaan sebanyak RM2.8 bilion. Datuk Seri Nazir Razak yang juga merupakan adik kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dari Kumpulan CIMB, turut disenaraikan antara 40 orang terkaya di Malaysia.

    Apalah sangat nak dibising-bising peratus melayu dan bukan melayu sangat jauh lagi, Tapi kalau DAP memerintah Malaysia jangan harap la melayu nak kaya bertambah miskin lagi ada la,oleh itu biarlah melayu yang memerintah Malaysia tapi bukan melayu yang menjadi boneka DAP

    • assalamualaikum….

      “cerdik” sungguh buah fikiran hang…… sama “cerdik” dengan otak “budak tadika”

      • Salam KeLi.

        Hang ni pelupa.
        Tu sebab, kadang2.
        Hang dok main benda tu.

        Jadi.
        Kalau dah hang pelupa.
        Hang jangan marah lah.

        Orang rajin, orang pandai.
        Kaya lah dia.

        Hang ni tak patut lah.
        Betoi2 poliTikus.
        Bila orang kaya, hang marah.
        Memang perangai tikus.

        Tapi, tak apa.
        Kucing Kota takut tikus.
        Tang tu, hang ok.

        Sekadaq hang kena jadi ahli politik.

    • Bismillah

      UNTUK HUJJAH DAPATKAN perangkaan “BERAPA BANYAK KEDAI (bukan WARUNG) MELAYU DI SEMUA BANDAR DALAM MALAYSIA”.

      KE MANA PERGI HILANG KEDAI dan BANGUNAN dan TANAH yang U.D.A atau “URBAN DEVELOPMENT AUTHOREITY” BELI ? kemudian jual ?

      Minta MEREKA itu cerahkan otak JANGAN JADI OTAK-OTAK.
      APA PERANAN DEWAN PERNIAGAAN MELAYU ?
      APA PERANAN DEWAN PERNIAGAAN BUKAN MELAYU ?

      SIAPA MENGUASAI SEMUA BARANGAN DARI HUJUNG RAMBUT SAMPAI KE HUJUNG KAKI dan BARANGAN RUMAH DARI PINTU PAGAR SAMPAI PINTU BELAKANG ?
      BUKANKAH MEREKA YANG PEGANG BANK DAN JADI BILLIONAIRS ITU ?

      MEREKA JUGA SECARA LANGSUNG DAN TIDAK LANGSUNG MEMEGANG KUASA POLITIK, BUKAN ? MELAYU DAPAT MAKAN DI BAWAH MEJA dan bahasa MELAYU pun untuk bercakap dengan kucing dan ayam “kampung”. Anjing sudah bercakap Inggeris, bukan ? Maaf.

    • Apalah sangat nak dibising-bising peratus melayu dan bukan melayu sangat jauh lagi, Tapi kalau DAP memerintah Malaysia jangan harap la melayu nak kaya bertambah miskin lagi ada la,oleh itu biarlah melayu yang memerintah Malaysia tapi bukan melayu yang menjadi boneka DAP. Ini dari mangkuk umno

      ……………………………………………………………………………………………………….

      53 tahun UMNOBN memerintah melayu kebelakang
      Cina & india kaya raya.
      Tidak boleh bising. Apa punya teruk melayu umno ni.

      Umno memrintah Melayu miskin
      Dap perintah melayu miskin
      Bila melayu akan kaya
      Anak dan Adik orang umno sahaja yang kaya

      PKFZ
      CINA MCA kaya

      Bn perintah melayu jadi boneka MCA juga.
      53 tahun suatu masa yang lama juga tetapi cina yang kaya raya.
      Melayu umno diam
      Pakatan bising salah
      Inilah melayu umno
      Masih tidak sedar

  20. MENURUT BACAAN SAYA DALAM HAL EKONOMI DENGAN DASAR SISTEM “kapitallis liberal”, free enterprise yang menuju keppada plutocracy dalam hampir semua negara demokrasi liberal tidak boleh hidup panjang dengan hayat “nationalism”.
    UNSUR KEBANGSAAN adalah senitment kerana “sentimental attachements” sahaja seperti bahasa, budaya, tinggal setempat bergantung pertolongan timbal balik. Bagaimanapun EKONOMI, WANG dan HARTA NIAGA membina elite -taraf yang berkumpul di berbagai kelab “orang kaya”.

    KAUM KERABAT SAYA yang MISKIN INGIN TAHU LANGKAH DAN TINDAKAN A sampai Z MEREKA 40 billionaire BOLEH JADI kaya raya. TOLONG SEBUT SATU PERSATU TANPA MENYOROK LANGKAH YANG SONGSANG yang kami kira ujud. Jika tidak ada kami minta maaf. Barangkali Nik A boleh jelaskan suapay dia dan kerabat saya boleh ikut langkah halal dan jadi kaya berada-ada sahaja pun cukup. Maaf.

  21. hoi budak tadika
    aku yg tak cerdik kaa
    hang yg bodoh?

    • Hi BOBOI.

      Tu saja yang hang nak tanya.

      Orang Perak kata, buang boooras saje le.
      Orang Kelate kata, buang buduuuu sajo.
      Orang Melaka kata, buang cencalok lah.
      Orang Penang kata, buang tempoyak lah.
      Orang Kedah kata, buang belacan lah nie.
      Depa tak kata.
      Buang masa.

      Kalau dah standard macam tu.
      BOBOI dok telioq tengok orang kaya, saje lah.
      Melelehlah ayaq lioq.

      Tapi.
      BOBOI masih boleh kaya.
      Kalau kaya.
      Kita tak jealous.

      Sekadaq BOBOI kena cerdik dan kerja kuat.

  22. 52 tahun UMNOBN memerintah dengan slogan nak tolong bangsa Melayu tetapi ramai orang CINA kaya.

    Adalah juga melayu yang kaya tetapi anak dan adik siapa?

    mereka ini kaya kerana rajin kerja atau bapa dan abang jadi Perdana Menteri UmnoBn.

  23. apa yg kau merepek nie budak tadika?
    aku tulis 3 baris
    kau respon berbaris2
    siapa yg buang boooras?
    siapa yg buang masa?

    • Assalamualaikum….

      kann ke BT tu orang kuat “barisan” mesti lah tulios berbaris-baris dan “meraban merepek” nya… tapi satu makna pon takdak….

  24. Orang umneo memang kaki boros pasal dapat kekayaan dengan rasuah dan penipuan.

  25. sekurang-kurangnya ada jugak yang kaya. yang kaya ni pandai dan bijak menggunakan peluang. syabas!. sebenarnya komen-komen kat atas tu adalah komen perangai melayu yang sebenarnya PHD (perangai hasad dengki) bila ada orang melayu kaya kata makan rasuah, kroni dan macam macam lagi. sebenarnya orang melayu banyak dapat peluang meniaga. cuma perangai asai bangsa melayu iaitu malas masih tebal. perangai ni banyak terkesan kat puak puak pebangkang yang kebanyakanya berotak udang, dungu macam kobau. tau menyalak saja macam ahjing

  26. Baru 2 ke 3 orang melayu berada di tahap 40 terkaya di malaysia bukan top 10 dah bising, cina tak bising pun, dia orang pun bukan dapat harta secara betul pun, itu lah sikap hasad dengki orang melayu

  27. Ada pihak yang hendak melihat taraf fikiran orang Melayu. Kawan kami syorkan bacalah apa yang ditulis oleh mereka yang bertengkar di atas.
    Periksa otak mereka bersama wartawan dan pengarang akhbar Melayu perdana. Itulah otak Melayu majriti.

  28. 53 tahun memrintah baru ada 2 or 3 melayu yang kaya.
    Apa hal dengan melayu yang lain. Umnobn pandai memrintah tetapi ramai cina yang kaya raya. Umno bn cuma dapat kayakan anak dan adik beradik sahaja.

    Bukan soal bising atau PHD tetapi pemerintah tidak pandai untuk kayakan melayu yang lain kerana nak jaga anak pinak dan adik beradik. U orang faham ke?.

    Siapa PM?
    Orang melayu.
    Nak tolong melayu ke?
    Tak kan hanya 3 melayu orang sahaja yang kaya kut. Sepatutnya mestila lebih.
    Dah lama memrintah pun melayu entah kemana.

    Cina tidak perlu bising kerana umno bn beri kekayaan pada mereka. Tengok PKFZ. Siapa kaya?
    Kes ni senyap je. ini lah pemerintahan umnobn.
    Umnobn juga yang senyapkan cina. U orang tahu ke tidak?.

    Selagi umnobn memerintah tidak akan ada melayu yang berada di tangga pertama. Percaya la. Ada umur panjang kita sama-sama lihat.

  29. mufti umnoo begong. kau nak bandingkan orang melayu kaya dengan orang cina kaya. macam langit dengan bumi. bukan slah umno tapi sikap orang melayu sendiri yang menyebabkan bangsa melayu sukar berjaya. PHD lagi satu hal. dapat bantuan projek bagi kat ali baba. pasai nak keja senang. engkau tengok macam mana orang cina keja. depa tak tau pun apa itu sunnah. tapi meka bekerja, beniaga dengan sungguh-sungguh, ada disiplin dan hasilnya mereka berjaya. kau tau dulu masa lim Goh Tong nak buka Genting Highlands, orang kata dia gila. lani tengok sapa yang gila. ini contoh bukan aku nak menangkan bangsa cina. tapi kita tak boleh nafikan merekalah yang memegang ekuiti terbesar di nagara ini. tanah melayu tapi yang orang melayu ashik berpolitik politik politik bangsa lain meniaga,meniaga,meniaga.

    • aloooooooooow adik kapiaq meo.

      kalu dah umnojambantaik sumers la bengong. adik kapiaq lagi bengong,
      depa bengong tu buat2 je sebab depa takut ngan jawatan depa. adik kapiaq ni setakat derebaq bas ……….giler sampai tertelan logo dacing tu.
      he he he
      abang kelabu bergurau sambil nasihat

    • Mat Remo anti MELAYU & ISLAM.
      Lim tu Mahdet yang kayakan dia
      Mahdet tu orang amneo.

      AP gula hanya untuk Cina sorang sahaja.
      Kenapa tidak boleh keluarkan pada Melayu sama
      Nak kata CINA rajin dan berdisplin?
      Melayu tidak rajin ke?
      Melayu tidak Displin ke?

      mELAYU ameno betul tidak displin kerana rasuah kuat. Bukan kerja kuat. Itu sahaja.

  30. macam mana lim goh tong pi buka genting highlands tu ye?
    sapa yg bagi kebenaran kat lim goh tong pi buka koloni kat situ?
    macam mana lak robert kuok dapat hak monopoli bisnes gula kat malaysia nie? siapa yg kasi?
    sapa lak yg mengharamkan antena parabola kat malaysia nie, tapi bagi monopoli pada ananda krisnan pi meniaga astro?
    masa aku kat brunei, parabola merata2 kat rumah org
    masa aku kat indonesia, rumah2 kecik pun ada parabola

    • Salam gempak.

      Apa yang dok gempaq sangat tu.
      Dok Brunei pun, hang gempaq.
      Dok Indonesia pun, hang gempaq jugak.

      Kita tak pernah pegi.
      Aiseh, hang dah pegi.
      Syok hang noo.

      Hang cerita lah sikit.
      Siapa sukusakat Brunei yang kaya.
      Siapa sukusakat Indonesi yang kaya.
      Tak dak kot.
      Tu yang hang tak cerita.

      Kata depa lah.
      Kat Brunei, kat Indonesia.
      Semua kaya.
      Yang malas pun kaya.
      Yang melepak pun kaya.
      Yang tak suka baca pun kaya.
      Semuanya kaya.
      Macam seKAYA.

      Sekadaq hang pun kaya, koot.

    • UMNOBN bagi CINA kaya. melayu terus layu dibawah pinpinan umno. Apa pun MAT remo gila kata MELAYU yang salah.
      Nama melayu pun dah tidak betul. Tentu mat ni ANTI MELAYU. Maknanya macam ANTI ISLAM. Kalau dah anti ISLAM maknanya MAT ini KAFIR LA.

      Betul melayu salah. Salah pasal tidak sokong umno. kalau sokong umno tentu beres.

      Sedarlah wahai melayu umno. jangan tertidur dengan mimpi umnobn.
      UMNobn perkayakan cina dengan projek MEGA,AP dan lain-lain.
      Projek untuk melayu adala sikit sebagi nak tutup mata melayu.
      Berapa projek mega umnobn beri pada melayu.
      Melayu kroni baru boleh dapat projek.

      Jangan salahkan MELAYU, wahai UMNOBN.

  31. Assalamualaikum….

    kenapa mesti kita bangga dengan kekayaan Lim Goh Tong dan Robert Kuok? Bangga ke dengan “pusat judi & maksiat” macam tu? sampai PM boleh cakap LGT tu patut dijadikan contoh? apa nak jadi ni? Robert Kuok dan Ananda Krishna tu kaya dengan berniaga atas angin jer.

    Mat Romeo….. PHD yang kata tu banyak ada pada orang2 yang macam sedara la….. Kelantan hidup aman yang diperintah orang Melayu dibawah pimpinan ulama, hangpa kondem habis2an dan buat sekatan eknomi keatasnya, dah macam Israel buat sekatan ekonomi keatas Iraq dan Iran….. yang dihakkan kepada kerajaan negeri berkenaan dirampas dan diputar belitkan… salah siapa? salah Melayu yang macam hangpa la yang merosakkan Melayu dan agama….

    • Salam KeLi de WoN.
      Salam BO BO I.

      Hampa bedua ni, tak reti guna.
      Guna apa yang Allah dah bagi.

      Tu yang kita dok nasihat.
      Baca buku.
      Bacalah buku yang baik2.
      Bacaan itu makanan untuk otak.
      Baca yang baik, otak jadi baik.

      Bila otak dah baik.
      Baru fikiran hampa jelas, clear.
      Baru datang idea.

      Ni, idea pun takut kat hampa.
      Takut nak masuk kat otak hampa.
      Jadi, otak hampa tak dak idea lah.

      Kalau dah tak dak idea.
      Mana boleh berniaga.
      Mana boleh kaya.

      Ni, asyik dok baca Harakah.
      Idea pun takut nak mai.
      Jadi otak hampa empty, kosong.
      Macam kelosong peluru.

      Hampa bedua, malam ni.
      Kena bermimpi di cekerawala.
      Ingat hijau dan putih.
      Macam logo kita.
      Baru dapat idea.

      Lagi satu, kena pilih kawan.
      Kalau kawan, sekadaq dok kandaq.
      Sampai ke tua.
      Dok kandaq lah, jawabnya.

      Kita bukan kesian sangat, kat hampa.
      Kesian kat cucu cicit hampa.
      Nanti orang kata, sukusakat hampa.
      Lepas tu, tigasukusakat pulak.
      Jangan dok lagu tu.

      Sekadaq jangan bagi otak hampa beku.

  32. he he
    salam semua ………

    baru mai balik………
    dah lama betapa……

    ader lagi…….

    he he

    • Salam poyok.

      Baru kita tau.
      Hang pi betapa.

      Baru kita ingat.
      Dulu kita gelaq hang, moyok.

      Baru kita baca.
      Yang moyok.
      Kena betapa.

      Kalau tak betapa.
      Lebih moyok jadinya.

      Kalau moyok.
      Mana bisa kaya bung.

      Sekadaq cik ke cik ke bung.

  33. salam budak tadika hingus hijau…

    dari dulu dok macam tu jerrr
    gebang saja lebihh….

    baca buku belambak lambak
    bengong betambah tambah…..

    tak berubah ubah pun
    anjakkan paradigma apa niee
    tak beganjak ganjak
    dok tang tu jugak

    yang hang tau kata kat orang
    gelaq orang macam macam
    dah jadi cam sial….

    pi betapa dulu…..
    baru tau betapa nikmat…. betapa

    sekadar alakadar nak tengok budak tadika hingus ijau ceredik sikit……..

  34. Salam poyok de moyok.

    Kita tau, kita ingat, kita baca.
    Maaflah, kita terlupa.

    Kita terlupa nak ucap.
    Selamat balik dari bertapa.
    Cuma, kita mintak.
    Sifarkanlah mengata-ngata.

    Kita kata kat orang.
    Kerana kita kritik perangai orang.
    Tu pun, perangai yang sahih.
    Bukan yang tak sahih.

    Tu.
    Tigasukusakat hang, tu.
    great chief.
    BO BO I.
    Kucing Kota.
    KeLi tak WoN.
    nasik kandaq.
    Gubiq.
    Yang dah kelabU-kelabU.
    Yang dah jadi ahli Kelab U.
    Bukan saja mengata.
    Mengutuk sana sini.
    Macam orang tak terawan.

    Hang, marahlah kat depa.
    Hang nasihat kat depa.
    Jangan hang habis, bo bo ras.
    Cukuplah.

    Kalau hang balik, kerana nak.
    Tengok hingus hijau kita.
    Hang tak cerdik lah.

    Kita lah yang cerdik.
    Sebab kita boleh.
    Ajak moyok balik dari bertapa.
    Melihat hingus hijau kita.

    Sekadaq hang jangan hurong hingus hijau.
    Cukuplah.

    • salam…

      tak bertambah cerdik pon budak BT ni…. makin bodoh dan bengap ada la…. bak kata orang Perak “makin meroyan”…..

      • Salam KeLi de WoN.

        Itu saja komen hang.
        Dah jem lah tu.
        Minda hang tu, dah jem.

        Kalau minda jem, boleh juai jem.
        Tak apa lah.
        Sekurang, kurangnya.
        Hang boleh kaya.

        Ini, minda jem.
        Kerana kurang membaca.
        Takkan boleh kaya.
        Mana majoriti, mana minoriti.
        Pun tak tau.
        Itu yang dok, haram sana, haram sini.
        Hang pun, ikut sama.

        Kita tak tahu meroyan.
        Kita tahu meRABAN.
        Kerana ikan keli tak suka hidup.
        Dalam tasik Raban.
        Kalau masuk jugak, alamatnya.
        Keli tu, terKUAK-KUAK lah, nak bernafas.

        Sekadaq jangan dok megah2 dengan Kota Lama.
        Tak kira lah, Kiri ke Kanan ke.
        Kena berusaha untuk kaya raya.

      • Orang ameno katakan.
        Mereka ini lah anti ISLAM & anti MELAYU
        Mana boleh berubah.
        Dulu kini dan selamnya bengong

  35. saling salah menyalah dalam blog.. hehe.. harap2 yg menulis tu bergerak le jgn menyalak dalam ni je.. jadi ahli politik dua posen.. kesian nanti..

  36. SEBUAH NASIHAT :
    TULISLAH DENGAN KATA YANG BERSOPAN.
    JIKA SINDIRAN PERLU PUN BIARLAH KENA DENGAN DASAR TAJUK PERBAHASAN.

    Jangan rusakkan ruang dan peluang bersuara dengan GELORA AMARAH. SEDIKIT-SEDIKIT “riak air”, TIDAK APA…

    MELAYU SUDAH KEHILNGAN PIMPINAN HAMPIR DALAM SEMUA BIDANG KEHIDUPAN.

    POLITIK MELAYU SUDAH JADI BIDANG UTAMA CARI MAKAN. TANPA KUASA POLITIK WANG dan HARTA TIDAK MUDAH DICARI.

    MASYARAKT DAN NEGARA RUSAK ADLAH AKIBAT BESARNYA KERANA “KEPUTUSAN POLITIK” YANG MENOLAK ILMIAH dan PROFESINAL ,

    hampir semua perang dan pembunuhan besar adalah akibat daripada keputusan POLITIK. Billionaire dapat jual jual senjata dan alat perang !.

    Baca dan belajarlah dasar sistem kehidupan yang kian musnah ini.
    TUNGGULAH BAHAWA YANG HAQ DARIPADA ALLAH SEDANG “TIMBUL” dan yang bathil sedang terbongkar dan diselamkan. ~ahmad 26 02 10.

  37. Aslkm,

    Taksalah kalau depa ni kaya dengan usaha gigih dan bersaing dalam situasi samarata… masalahnya keluarga depa ni kaya raya dengan menggunakan kabel dan sebagainya ..

    Bila pakai kabel maknanya menidakkan hak orang lain secara adil… menindas hak sedara seagama mahupun tak seagama.. hukumnya HARAM…. kabel kabel ni sama macam rasuah la…

    Apa nak buat… sistem UMNGOK perkenalkan dah macam tu.. rasuah dari peon sampai ke pengarah… Itu lah yang BT, MR bangga sangat … cara menindas hak orang lain dengan alasan depa ni rajin dan pandai cari peluang… peluang menindas orang lain…

    Dan bukan nak mengata juga ramai dari PR pun dulu dan sekarang dapat peluang masuk asrama atau sambung belajar pun pakai kabel juga…

    Jadi kita banyak kan bertaubat jangan nak kata orang saja…

    Insya Allah kalau dpat tukar kerajaan kita overhaul sistem yang dok ada la ni…menjadi yang lebih adil dan baik…. bagi peluang sama rata kat suku sakat mangkuk ayun UMNGOK juga… jangan kita tindas dia orang macam dia orang tindas kita….

    Kalau harap UMNGOK sampai tujuh keturunan pun belum tentu berubah sistem ni..

    Dan tak heran kalau dua tiga tahun lagi adik Sipuliwat.. atau menantu TPM atau peon F Min masuk senarai 50 terkayoo… he.. he..

  38. 53 tahun memrintah baru ada 2 or 3 melayu yang kaya.
    Apa hal dengan melayu yang lain. Umnobn pandai memrintah tetapi ramai cina yang kaya raya. Umno bn cuma dapat kayakan anak dan adik beradik sahaja.

    Bukan soal bising atau PHD tetapi pemerintah tidak pandai untuk kayakan melayu yang lain kerana nak jaga anak pinak dan adik beradik. U orang faham ke?.

    Siapa PM?
    Orang melayu.
    Nak tolong melayu ke?
    Tak kan hanya 3 melayu orang sahaja yang kaya kut. Sepatutnya mestila lebih.
    Dah lama memrintah pun melayu entah kemana.

    Cina tidak perlu bising kerana umno bn beri kekayaan pada mereka. Tengok PKFZ. Siapa kaya?. DAH SENYAP PUN

    Kes ni senyap je. ini lah pemerintahan umnobn.
    Umnobn juga yang senyapkan cina. U orang tahu ke tidak?.

    Selagi umnobn memerintah tidak akan ada melayu yang berada di tangga pertama. Percaya la. Ada umur panjang kita sama-sama lihat.

  39. Bukan tak ada Melayu yang kaya seperti Tan Sri Kwok ….
    Ada tapi sembunyikan harta ….
    Tengok saja baru-baru ni, ….. ada rakyat Malaysia yang memiliki syarikat asing …..
    Entahlah …
    Tak boleh cakap banyak sangat …. nanti kena ISA / OSA …..

  40. sungguh juga kata si boboi yg budak tadika nie bodoh. aku tak kata org kat brunei & indon tu kaya. yg aku kata, rumah2 kecik pun ada parabola. maknanya org miskin kat negara tu pun mampu pasang parabola, sebab memiliki parabola kat sana tak jadi kesalahan.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: